V/56
§ 1.
1. Uczelnia pobiera opłaty za świadczone usługi edukacyjne związane z:
1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych, w tym:
a) za zajęcia dydaktyczne danego semestru,
b) za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce,
c) za różnice programowe spowodowane przejściem z innej uczelni,
d) za różnice programowe wynikające ze wznowienia studiów,
2) kształceniem studentów na studiach stacjonarnych, jeżeli są to ich studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej, z zastrzeżeniem § 2,
3) kształceniem studentów na studiach stacjonarnych, w przypadku korzystania z zajęć poza dodatkowym limitem punktów ECTS określonym w art. 170a ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej ustawą,
4) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,
5) prowadzeniem studiów w języku obcym,
6) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów.
2. Uczelnia może pobierać opłaty za zajęcia uzupełniające wynikające z kontynuowania studiów drugiego stopnia na kierunku innym niż ukończone studia pierwszego stopnia.
3. Kandydat na studia stacjonarne oraz student studiów stacjonarnych jest zobowiązany corocznie złożyć oświadczenie o spełnianiu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat, które stanowi podstawę do ustalenia obowiązku odpłatności za studia.
4. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązujących w danym roku akademickim ustala Rektor.
5. Terminy wnoszenia opłat za zajęcia dydaktyczne ustala Rektor. Terminy wnoszenia pozostałych opłat określa dziekan, z zastrzeżeniem postanowień niniejszej uchwały.
6. Uczelnia może pobrać odsetki ustawowe za zwłokę w dokonaniu płatności, które student był zobowiązany wnieść w wyznaczonych terminach.
7. Uczelnia pobiera opłaty od uczestników obozów i wyjazdów organizowanych przez Uczelnię na zasadach określonych w § 7.
8. Szczegółowe warunki odpłatności za usługi edukacyjne, o których mowa w ust. 1, określa umowa o świadczenie usług edukacyjnych zawarta w formie pisemnej. W przypadku studiowania na więcej niż jednym kierunku studiów, umowa, o której mowa w zdaniu pierwszym jest podpisywana na każdy kierunek odrębnie. W zakresie nieuregulowanym w umowie stosuje się niniejsze zasady.
9. Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne mają zastosowanie do obywateli polskich oraz cudzoziemców podejmujących i odbywających kształcenie na zasadach obowiązujących obywateli polskich. Od cudzoziemców pobiera się opłaty na podstawie odrębnych przepisów.
10. Użyte w uchwale określenie zajęcia oznaczają zarówno przedmioty, jak i moduły kształcenia.
§ 2.
1. Do studentów studiów stacjonarnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1) studentów, którzy po ukończeniu studiów pierwszego stopnia kontynuują studia do uzyskania tytułu magistra lub równorzędnego,
2) studentów, o których mowa w art. 170a ust. 3 i 4 ustawy, studiujących drugi kierunek studiów na studiach stacjonarnych bez wnoszenia opłat (studenci spełniający kryteria do otrzymania stypendium rektora dla najlepszych studentów).
2. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 jest jednorazowe. Student, który na pierwszym roku studiów nie spełnił kryteriów do otrzymania stypendium rektora dla najlepszych studentów, jest zobowiązany wnieść opłaty za zajęcia dydaktyczne pierwszego roku studiów, na zasadach określonych w ust. 3, a także wnosić opłaty za kolejne semestry studiów zgodnie z podpisaną umową, o której mowa w § 1 ust. 8 oraz na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
3. W przypadku studentów studiujących na drugim kierunku studiów stacjonarnych, którzy nie spełnili warunku, o który mowa w ust. 1 pkt. 2 uiszczenie opłaty za odbyte już kształcenie na pierwszym roku studiów (opłata za zajęcia dydaktyczne pierwszego i drugiego semestru studiów) dokonywane jest jednorazowo w terminie do końca pierwszego semestru drugiego roku tych studiów. W takiej sytuacji nie mają zastosowania przepisy dotyczące rozłożenia opłaty za zajęcia dydaktyczne danego semestru na raty. W przypadku skreślenia z listy studentów przed końcem pierwszego semestru drugiego roku, w tym również w przypadku skreślenia z listy studentów na pierwszym roku studiów, należna opłata za zajęcia dydaktyczne powinna zostać uiszczona w terminie miesiąca od dnia skreślenia.
4. Student studiów stacjonarnych w trakcie korzystania lub po wykorzystaniu uprawnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2, podejmujący studia na kolejnym kierunku studiów stacjonarnych, wnosi opłaty za zajęcia dydaktyczne każdego semestr studiów, na zasadach określonych w niniejszej uchwale oraz zgodnie z podpisaną umową.
5. Studenci studiów stacjonarnych nieposiadający uprawnienia do otrzymania stypendium rektora dla najlepszych studentów oraz studiujący odpłatnie na kolejnym kierunku studiów poza opłatami semestralnymi za zajęcia dydaktyczne, są zobowiązanymi do dokonywania opłat za powtarzanie zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce, zgodnie z postanowieniami § 5 oraz za różnice programowe w przypadku ich wyznaczenia, na zasadach wskazanych w § 6.
I. Opłata za zajęcia dydaktyczne
§ 3.
1. Student może dokonać opłaty za zajęcia dydaktyczne danego semestru w całości lub w trzech ratach w wysokości i terminach określonych przez Rektora.
2. Rozłożenie na raty następuje automatycznie z chwilą wpłaty pierwszej raty. Nie wymaga się dodatkowych pism.
§ 4.
1. Opłata za zajęcia dydaktyczne nie podlega zwrotowi w przypadku niezaliczenia danego semestru.
2. Student, który w trakcie semestru traci prawa studenckie lub przeniósł się do innej uczelni jest zobowiązany dokonać opłaty za zajęcia dydaktyczne na danym kierunku/specjalności i semestrze, za okres odbywania studiów, tj. do dnia złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów, otrzymania pisemnej zgody na przejście do innej uczelni lub uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy studentów.
3. Wysokość opłaty za zajęcia dydaktyczne danego semestru w przypadku określonym w ust. 2 oblicza się zgodnie z zasadą: kwotę opłaty na danym kierunku/specjalności i semestrze dzieli się przez liczbę zjazdów zaplanowanych w danym semestrze i mnoży przez liczbę zjazdów, które się odbyły do czasu złożenia przez studenta rezygnacji lub dnia uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy studentów lub otrzymania pisemnej zgody na przejście do innej uczelni. W przypadku studentów stacjonarnych studiujących odpłatnie, kwotę opłaty semestralnej za zajęcia dydaktyczne danego semestru dzieli się przez liczbę tygodni zajęć obejmujących semestr (15 tygodni) i mnoży przez liczbę tygodni zgodnie z zasadami określonymi w zdaniu pierwszym.
4. W przypadku złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów przed pierwszym dniem zajęć dydaktycznych danego semestru, oraz dokonania opłaty za semestr w całości lub części, student otrzymuje zwrot uiszczonej wpłaty.
5. Za datę złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów uznaje się dzień jej wpływu do Uczelni.
6. W przypadku, gdy student nie dokonał opłaty za zajęcia dydaktyczne danego semestru w całości lub części a następnie zrezygnował ze studiów, przeniósł się do innej uczelni lub został skreślony z listy studentów, jest zobowiązany do uregulowania należnej Uczelni kwoty za okres studiów, naliczonej zgodnie z zasadą określoną w ust. 3.
7. Student, który dokonał opłaty za zajęcia dydaktyczne w całości lub części, a w trakcie semestru traci prawa studenckie lub przenosi się do innej uczelni otrzymuje zwrot uiszczonej opłaty pomniejszony o kwotę obliczoną zgodnie z ust. 3.
II. Opłaty dodatkowe
§ 5.
1. Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, którzy powtarzają określone zajęcia z powodu niezadowalających wyników w nauce wnoszą opłaty za powtórzenie poszczególnych zajęć, z których poprzednio uzyskali oceny niedostateczne.
2. Student studiów stacjonarnych, który wznawia studia na tym samym semestrze, na który był już wcześniej wpisany, wnosi opłatę za powtórzenie zajęć, których nie zaliczył poprzednio z powodu niezadowalających wyników w nauce.
3. Terminy uiszczenia opłat za powtórzenie zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce określa dziekan, przy czym terminy te powinny być wyznaczone nie później niż:
a) semestr zimowy – do 10 grudnia każdego roku,
b) semestr letni – do 20 kwietnia każdego roku.
4. Opłata za powtórzenie zajęć w danym semestrze nie może być wyższa niż opłata za zajęcia dydaktyczne pobierana na danym kierunku.
5. Opłata za powtórzenie zajęć nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji ze studiów, nieprzystąpienia do zaliczenia modułu/przedmiotu lub niezaliczenia powtarzanych modułów/przedmiotów.
§ 6.
1. Student studiów niestacjonarnych i studiów stacjonarnych studiujący na zasadach odpłatności za studia, któremu zostały wyznaczone różnice programowe jest zobowiązany do dokonania opłaty za każdy moduł/przedmiot stanowiący różnicę, bez względu na ilość form, który on obejmuje. Postanowienia § 5 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
2. Terminy wnoszenia opłat za różnice programowe w przypadku wznawiania studiów i przejścia z innej uczelni określa dziekan.
3. Uiszczenie opłat za różnice programowe powinno nastąpić przed przystąpieniem do egzaminów lub zaliczeń z różnic programowych.
4. Opłata za różnice programowe nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji ze studiów, nieprzystąpienia do zaliczenia lub niezaliczenia różnic programowych.
5. Student, któremu wyznaczono zajęcia uzupełniające zgodnie z § 1 ust. 2 wnosi opłatę za te zajęcia w terminach określonych przez dziekana. Postanowienia ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 7.
1. Student, który bierze udział w obowiązkowych zajęciach dydaktycznych lub praktycznych ujętych w planie studiów, organizowanych poza siedzibą Uczelni, jest zobowiązany do pokrycia w szczególności kosztów zakwaterowania, wyżywienia oraz części opłat za wypożyczenie sprzętu sportowego i karnetów niezbędnych do realizacji procesu dydaktycznego.
2. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, oraz terminy dokonania wpłat na ich pokrycie ustala dziekan, z zastrzeżeniem, że studenci są zobowiązani do dojazdu na miejsce odbywania zajęć we własnym zakresie.
§ 8.
1. Dziekan jest odpowiedzialny za ustalenie wykorzystania przez poszczególnych studentów limitu punktów ECTS uprawniających do bezpłatnego podjęcia i kontynuowania studiów, biorąc pod uwagę dane zawarte
w ogólnopolskim wykazie studentów oraz w oświadczeniu studenta.
2. Student studiów stacjonarnych korzystający z zajęć poza dodatkowym limitem punktów ECTS określonym w art. 170a ust. 2 ustawy, wnosi opłatę za każdy dodatkowy moduł/przedmiot, który chce studiować
i otrzymał na to zgodę dziekana wydziału, na którym będą realizowane dane zajęcia.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2, musi zostać wniesiona w terminie określonym przez dziekana wydziału, na którym realizowane są dane zajęcia. Brak wpłaty w wyznaczonym terminie jest traktowany jako rezygnacja z zajęć.
4. Opłata za realizację zajęć poza dodatkowym limitem punktów ECTS nie podlega zwrotowi w przypadku niezaliczenia przez studenta modułu/przedmiotu.
§ 9.
1. Student studiów niestacjonarnych oraz student studiów stacjonarnych, poza studentem wskazanym w § 8 ust. 2, wnosi opłatę za zajęcia nieobjęte planem studiów, na które otrzymał zgodę dziekana wydziału, na którym są one realizowane.
2. Za zajęcia nieobjęte planem studiów uznaje się także konsultacje z promotorem pracy dyplomowej, które zostają wyznaczone studentowi po wznowieniu przez niego studiów z powodu skreślenia z listy studentów za niezłożenie pracy dyplomowej, egzaminu dyplomowego lub nieprzystapienia do egzaminu dyplomowego. Obowiązek konsultacji ustala dziekan.
3. Wysokość opłaty za zajęcia nieobjęte planem studiów określa Rektora. Zapisy § 8 ust. 3-4 stosuje się odpowiednio.
III. Zwolnienia z opłat
§ 10.
1. Studentowi, który uzyskał średnią ocen z ostatniego semestru co najmniej 4,8 przysługuje prawo do pomniejszenia opłaty za zajęcia dydaktyczne kolejnego semestru o 300 zł, jeżeli dokona wpłaty w całości w pierwszym terminie określonym przez Rektora.
2. Student, który chce skorzystać z prawa do pomniejszenia opłaty musi wraz z dowodem wpłaty złożyć pisemne oświadczenie o uzyskanej w ostatnim semestrze średniej ocen. Brak oświadczenia lub dokonanie wpłaty po terminie jest równoznaczne z rezygnacją z prawa do pomniejszenia części opłaty.
§ 11.
1. Student, po zaliczeniu co najmniej pierwszego semestru studiów, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej ma prawo do ubiegania się o zwolnienie w całości lub części z opłaty za zajęcia dydaktyczne.
Powodem ubiegania się o zwolnienie może być udokumentowane pogorszenie sytuacji materialnej rodziny w porównaniu z poprzednim semestrem lub zdarzenie losowe, a w szczególności: ciężka choroba, zgon członka rodziny, pożar, powódź, klęska żywiołowa.
2. Student, który otrzymał w Uczelni pomoc materialną z tego samego powodu nie może ubiegać się o zwolnienie z opłaty.
3. Student ubiegający się o zwolnienie z opłaty jest zobowiązany złożyć podanie do Rektora wraz z dokumentacją potwierdzającą zaistniałą sytuację co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem płatności za dany semestr. Podania złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
4. Decyzje w sprawie zwolnienia studenta z całości lub części opłaty za zajęcia dydaktyczne podejmuje Rektor w porozumieniu z Uczelnianym organem samorządu studenckiego.
5. Zwolnienie z opłaty w całości lub części można uzyskać tylko na jeden semestr w trakcie całego cyklu kształcenia.
6. Student nie ma prawa łączyć uprawnień określonych w ust. 1 i § 10 ust. 1. W przypadku zbiegu uprawnień student ma prawo wyboru jednego z nich.
§ 12.
1. Opłata za zajęcia dydaktyczne danego semestru dla studentów stacjonarnych studiujących na zasadach odpłatności może zostać obniżona w przypadku:
1) niewykorzystania dotychczas przez studenta prawa do korzystania z zajęć bez wnoszenia opłat, za które student może uzyskać dodatkowo nie więcej niż 30 punktów ECTS,
2) osiągnięcia przez studenta efektów kształcenia potwierdzonych liczbą uzyskanych punktów ECTS
w ramach modułów/przedmiotów zaliczonych na innym kierunku studiów, jeżeli efekty te są realizowane w danym semestrze w ramach studiowanego przez niego obecnie kierunku studiów.
2. Decyzję w sprawie obniżenia opłaty za zajęcia dydaktyczne danego semestru podejmuje Rektor na pisemny wniosek studenta, zaopiniowany przez dziekana.
3. Opłatę za zajęcia dydaktyczne danego semestru na studiach stacjonarnych, obniża się zgodnie z zasadą: kwotę opłaty na danym kierunku/specjalności i semestrze dzieli się przez liczbę 30 punktów ECTS, a następnie uzyskany wynik mnoży przez liczbę punktów ECTS, które podlegają odliczeniu.
IV. Postanowienia końcowe
§ 13.
1. Student otrzymuje indywidualny numer rachunku bankowego, umożliwiający jego identyfikację w systemie finansowo-księgowym Uczelni. O indywidualnym numerze rachunku bankowego student zostaje poinformowany pisemnie.
2. Dowód wpłaty powinien zawierać następujące dane: imię i nazwisko studenta, numer albumu, nazwę kierunku, semestr studiów, informację o rodzaju wnoszonej opłaty.
3. Brak danych, określonych w ust. 2, zwalnia Uczelnię z odpowiedzialności za wynikające z tego tytułu następstwa związane z błędnym zakwalifikowaniem wpłaty.
4. O terminie wpłaty decyduje data na dowodzie wpłaty.
5. Studenci mają obowiązek okazania dowodów opłat za zajęcia dydaktyczne oraz inne wnoszone opłaty.
6. Jeżeli termin zapłaty przypada w dzień wolny od pracy (sobota, niedziela lub święto), wówczas ulega on przesunięciu na dzień następny, niebędący dniem wolnym od pracy.
§ 14.
1. Terminy wniesienia opłat ustalone przez Rektora lub wyznaczone przez dziekana uznaje się za ostateczne.
2. Nieuiszczenie w terminie którejkolwiek opłaty lub uiszczenie jej w części spowoduje skreślenie z listy studentów.
3. W przypadku dokonania wpłaty, w czasie od chwili doręczenia decyzji o skreśleniu z tytułu niewniesienia opłat do dnia kiedy decyzja stała się ostateczna, z równoczesnym wniesieniem odwołania od przedmiotowej decyzji, student zobowiązany jest dodatkowo do zapłaty odsetek ustawowych za zwłokę w dokonaniu płatności.
§ 15.
Traci moc uchwała nr IV/216 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad pobierania opłat oraz warunków zwalniania z tych opłat studentów od roku akademickiego 2012/2013, zmieniona uchwałą nr V/11 z dnia 30 października 2012 r.
§ 16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
| Wytworzył: | Senatu |
|---|---|
| Data wytworzenia: | 25.06.2013 |
| Opublikował w BIP: | Agata Niedziela |
| Data opublikowania: | 02.07.2013 12:06 |
| Liczba wyświetleń: | 15 |