W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Oficjalna strona BIP
 - Otwiera się w nowym oknie

Biuletyn Informacji Publicznej Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

21/13

Zarządzenie nr:
Wydane przez:
Z dnia: 21.11.2025

Na podstawie art. 66 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572, zm. 2012 r. poz. 742 i poz. 1544) oraz § 75 ust. 2  Statutu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy zarządzam, co następuje:

§ 1.


W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy funkcjonuje wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, wdrożony w oparciu o dotychczasowe dobre doświadczenia w zapewnianiu jakości kształcenia, które wzbogacone zostały nowymi instrumentami działania sprzyjającymi doskonaleniu i umacnianiu wysokiej jakości kształcenia.

§ 2.

Celem wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia jest w szczególności:
1) dbałość o wysoką jakość działalności dydaktycznej oraz badań naukowych,
2) ścisłe powiązanie wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia z misją i strategią Uczelni oraz strategiami i koncepcjami kształcenia przyjętymi na poszczególnych wydziałach,
3) powiązanie planów studiów i programów kształcenia z zapotrzebowaniem rynku pracy,
4) dostarczanie informacji koniecznych do zarządzania procesem kształcenia w celu doskonalenia jego jakości,
5) kształtowanie poczucia wspólnej odpowiedzialności w środowisku Uczelni za budowanie kultury jakości kształcenia,
6) podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności Uczelni na rynku usług edukacyjnych,

§ 3.

Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia obejmuje następujące procedury zapewnienia jakości:
1) analizę planów studiów i programów kształcenia, efektów kształcenia w celu ich doskonalenia,
2) nadzór nad aktualizacją i doskonaleniem Europejskiego Systemu Transferu Punktów (ECTS),
3) określenie ogólnych zasad weryfikacji efektów kształcenia,
4) doskonalenie procesu dyplomowania,
5) zapewnienie jakości kadry dydaktycznej,
6) monitorowanie warunków kształcenia, zasobów wspomagających naukę, środków wsparcia dla studentów oraz poziomu satysfakcji ze studiowania na danym kierunku studiów,
7) udział interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w procesie określania efektów kształcenia i umacniania kultury jakości kształcenia na Uczelni,
8) monitorowanie losów zawodowych absolwentów,
9) publikowanie informacji o oferowanych przez Uczelnię programach i efektach kształcenia.

§ 4.


1. Analizy i doskonalenia planów studiów, programów i efektów kształcenia, w ramach poszczególnych wydziałów dokonują Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia.
2. Doskonalenie programu studiów, o którym mowa w ust. 1, może wynikać ze zmiany przepisów prawa, stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie założonych efektów kształcenia, bądź opinii podmiotów wymienionych w § 3 pkt 7.

§ 5.

1. Nadzór nad aktualizacją i doskonaleniem Europejskiego Systemu Transferu Punktów (ECTS) sprawują Wydziałowi Koordynatorzy ds. ECTS w porozumieniu z Uczelnianym Koordynator ds. ECTS.
2. Uczelniany Koordynator ds. ECTS przedstawia Rektorowi sprawozdanie ze swojej działalności na koniec roku akademickiego.

§ 6.

1. Ogólne zasady oceniania studentów wynikają z Regulaminu studiów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy.
2. Dziekan wydziału ustala wydziałowe procedury:
a) dokumentowania prac zaliczeniowych, projektowych, egzaminacyjnych itp.,
b) weryfikacji efektów kształcenia założonych dla kierunków studiów,
c) analizy realizacji efektów kształcenia po zakończeniu cyklu studiów.

§ 7.

1. Praca i egzamin dyplomowy potwierdzają osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. Szczegółowe zasady procesu dyplomowania uwzględniają procedurę:
1) wyboru promotora i recenzenta,
2) opiniowania i zatwierdzania tematów prac dyplomowych,
3) organizacji i dokumentowania egzaminu dyplomowego,
4) analizowania jakości prac dyplomowych.
3.   Interesariusze zewnętrzni mogą uczestniczyć w procesie dyplomowania poprzez:
5) sugerowanie tematów prac dyplomowych,
6) udział w egzaminach dyplomowych na pisemny wniosek studenta lub promotora pracy dyplomowej.
4. Zalecane jest łączenie tematyki prac dyplomowych z działalnością naukową nauczycieli akademickich lub ich doświadczeniem zawodowym zdobytym poza uczelnią.
5. Ocena zgodności prac dyplomowych z kierunkiem studiów oraz profilem kształcenia dokonywana jest przez Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia.
6. W celu zapewnienia wysokiej jakości prac dyplomowych Uczelnia stosuje procedury antyplagiatowe, zgodnie
z zasadami określonymi przez Rektora.
7. Nadzór nad funkcjonowaniem systemu antyplagiatowego na wydziale sprawuje Dziekan.
8. Obsługę systemu antyplagiatowego na szczeblu wydziału wykonują wyznaczeni przez Dziekana pracownicy.
9. Dziekan zapewnia prawidłowy przebieg procesu dyplomowania na wydziale.

§ 8.

1. Zapewnienie jakości kadry dydaktycznej podyktowane jest potrzebą doskonalenia jakości procesu kształcenia i kompetencji zawodowych nauczycieli akademickich.
2. Monitorowanie kadry dydaktycznej dokonywane jest w oparciu o:
1) okresową ocenę nauczycieli, obejmującą działalność, dydaktyczną i organizacyjną oraz naukową,
2) hospitację prowadzonych zajęć dydaktycznych,
3) ankietyzację studentów w zakresie realizacji obowiązków dydaktycznych.

§ 9.

1. Monitorowanie warunków kształcenia, zasobów wspomagających naukę oraz środków wsparcia dla studentów obejmuje:
4) infrastrukturę dydaktyczną,
5) liczebność grup studenckich (wykładowych, ćwiczeniowych, laboratoryjnych, seminaryjnych, itd.),
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych,
7) system praktyk studenckich i pomocy materialnej,
8) organizację planów zajęć, organizację zajęć,
9) dostępność pomocy dydaktycznych,
10) dostępność i wyposażenie biblioteki, czytelni, baz danych, sieci komputerowych, itp.,
11) organizację i jakość pracy dziekanatów, w tym wykorzystanie zintegrowanego systemu administrowania procesem dydaktycznym.
2. Monitorowania warunków kształcenia, o których mowa w ust. 1, dokonują Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia w oparciu o gromadzoną dokumentację oraz badania ankietowe studentów Uczelni dotyczące satysfakcji ze studiowania na określonym kierunku studiów.

§ 10.

1. Gromadzenie informacji na podstawie opinii podmiotów wymienionych w § 3 pkt 7 ma na celu włączenie środowiska Uczelni i jej otoczenia w proces budowania kultury jakości kształcenia.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1. mogą stanowić przesłankę do doskonalenia programu kształcenia, w tym efektów kształcenia, ustalenia kierunków doskonalenia kadry dydaktycznej, doskonalenia organizacji i warunków kształcenia oraz poziomu obsługi studenta.

§ 11.

1. Uczelnia monitoruje kariery zawodowe swoich absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy.
2. Wykorzystywanym narzędziem badawczym jest ankieta.
3. Badania, o których mowa w ust. 2 przeprowadzane są w szczególności po trzech i pięciu latach od ukończenia studiów.
4. Nadzór nad monitorowaniem losów zawodowych absolwentów sprawuje Uczelniany Koordynator ds. Monitorowania Losów Zawodowych Absolwentów we współpracy z Biurem Karier i Wydziałowymi Zespołami ds. Jakości Kształcenia.

§ 12.


1. Uczelnia jest zobowiązana do publikowania informacji o oferowanych programach i efektach kształcenia.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 powinny być aktualne, obiektywne i łatwo dostępne.
3. Publikowane informacje mogą także obejmować opinie oraz miejsca pracy absolwentów oraz profil obecnej populacji studentów.

§ 13.

Struktura organizacyjna wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia obejmuje:
1) Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia,
2) Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia.

§ 14.

1. W skład Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
1) Prorektor ds. Dydaktyki i Studentów, jako przewodniczący,
2) Dziekani Wydziałów,
3) Uczelniany Koordynator ECTS,
4) wskazany przez organ samorządu studenckiego przedstawiciel studentów.
2. Zespół dokonuje ewaluacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości , w szczególności poprzez:
1) wyznaczanie zadań w zakresie zapewniania jakości kształcenia na Uczelni,
2) prezentowanie nowych rozwiązań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia,
3) analizowanie podjętych działań pod względem ich skuteczności oraz osiągniętych rezultatów.
3. Zespół może przedstawiać Rektorowi projekty aktów prawnych mających na celu doskonalenie jakości kształcenia.
4. Zespół przedstawia Rektorowi sprawozdanie ze swojej pracy na koniec roku akademickiego.

§ 15.

1. W skład Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
1) Dziekan, jako Przewodniczący,
2) Prodziekani,
3) Wydziałowy Koordynator programu Erasmus i ECTS,
4) po dwóch nauczycieli akademickich wskazanych przez Dziekana z każdego prowadzonego na wydziale kierunku,
5) wskazany przez organ samorządu studenckiego przedstawiciel studentów.
2. Zespół dokonuje ewaluacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości w szczególności poprzez:
1) analizę i ocenę realizacji procedur zapewniania jakości kształcenia określonych w § 4 – 12 ze szczególnym uwzględnieniem:
a) weryfikacji efektów i programów kształcenia, o których mowa w § 4 ust. 1,
b) dokonywania oceny jakości procesu dyplomowania,
c) doskonalenia jakości kształcenia poprzez współdziałanie z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi,
2) ustalanie wytycznych wewnątrzwydziałowych mających na celu podnoszenie jakości kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów.
3. Wyniki prac zespołu są przedstawiane po każdym semestrze Przewodniczącemu Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia.

§ 16.

Za prawidłowe wdrażanie, realizowanie i ewaluację wewnętrznego systemu jakości kształcenia odpowiadają Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia, Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia oraz podmioty wskazane w niniejszym zarządzeniu, w zakresie powierzonych im zadań.

§ 17.


1. Traci moc zarządzenie nr 47/08 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy z dnia 29 października 2008 r. w sprawie wprowadzenia systemu zapewniającego jakość kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy zmienione zarządzeniem nr 6/10 z dnia 27 stycznia 2010 r.
2. Do studentów rozpoczynających naukę przed rokiem akademickim 2012/2013 stosuje się przepisy określone w ust. 1.

§ 18.


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie do studentów rozpoczynających naukę w roku akademickim 2012/2013.

 

 

 

 


 

Wytworzył: Rektora
Data wytworzenia: 17.04.2013
Opublikował w BIP: Agata Niedziela
Data opublikowania: 18.04.2013 12:28
Ostatnio zaktualizował: Agata Niedziela
Data ostatniej aktualizacji: 02.09.2013 09:23
Liczba wyświetleń: 17